מאמר בדיני מיסים

מדריך מכס לתייר הישראלי ולרוכשים באינטרנט

כללי

עם ישראל אוהב לטייל ולנופש בחו”ל, אך במיוחד אוהב לקנות . התייר הישראלי שב לארץ ומזוודותיו מלאות בכל הטוב בעולם. בעידן המודרני, אפילו ניתן לחסוך את הטיסה ולבצע את הרכישות באמצעות האינטרנט. טרנד השופניג אונליין הפך בשנים האחרונות לחלק יומיומי מהחיים של ישראלים רבים.
להלן, יובא מדריך מפורט באשר להיבטי המיסוי של יבוא אישי של מוצרים לארץ מחו”ל.

מסלול ירוק או מסלול אדום ?
עם הירידה מהמטוס מתחילה ההתלבטות באיזה מסלול לעבור אל אולם מקבלי הפנים כדי לצלוח בשלום את פקידי המכס.
האם לעבור במסלול הירוק? או אולי במסלול האדום? ומהם בכלל שני המסלולים האלה?
לאחרונה, ביום 14.3.16 הודיעה רשות המיסים, כי בית המכס בנתב”ג, החל בהליכי גבייה מחמירים כנגד נוסעים שהבריחו סחורה עתירת מס במסלול הירוק מבלי לדווח עליה ולשלם מכס כנדרש, ואשר מתחמקים במשך שנים מתשלום הקנסות שהוטלו עליהם בשל ההברחה.
במסגרת העמקת האכיפה והגבייה שמתבצעת בחודשים האחרונים, הגיש בית המכס עשרות בקשות מאסר לבתי המשפט השונים כנגד חייבים שלא שילמו את הקנס המינהלי שהוטל עליהם. כך, הוגשה בקשה לבית משפט השלום בפתח-תקווה, להטיל עונש מאסר בפועל כנגד צעיר חרדי שעבר בשנת 2013 במסלול הירוק בנמל התעופה בן גוריון כשבמטענו 45 פאקטים של סיגריות עליהם לא דיווח, בניסיון לחמוק מתשלום מכס בסך של כ-10,000 ש”ח. לאחר שנתפס, נדרש הצעיר לשלם את המכס וכן קנס מינהלי בגובה המכס, דהיינו כ-10,000 ₪ נוספים. הצעיר לא שילם את המכס והקנס המנהלי, לא הגיב להודעות שנשלחו אליו ואף לא טרח להגיע לדיון בבית המשפט. בית המשפט אישר את בקשת המאסר וגזר על הצעיר שלושה חודשי מאסר בפועל , שיבוטלו אם ישלם את הקנס תוך חודשיים.
על מנת להימנע ממצבים דומים, מומלץ לפנות למשרדנו מייד עם התפיסה על ידי בית המכס בניסיון למזער ככל האפשר את הנזקים הכספיים ואת החשיפה לאישומים פליליים ולהטלת עונשי מאסר.
בנמל התעופה בן גוריון, בנמלי הים בחיפה ובאשדוד, וכן במעברי-הגבול היבשתיים – מופעלת השיטה הדו-מסלולית לשחרור מהיר מהמכס: מסלול ירוק ומסלול אדום.
לאחר קבלת המטען, בדרך לאולם הנוסעים יש להחליט באיזה מסלול לעבור. מדריך זה נועד לסייע בהחלטה, אולם ההמלצה היא כי במקרה של ספק באיזה מן המסלולים לבחור, יש עבור במסלול האדום !
המסלול הירוק

דרך המסלול הירוק ניתן להעביר רק את החפצים מהסוגים ובכמויות המפורטים להלן:

  1. הלבשה, הנעלה וצורכי טואלט אישיים – מהסוגים ובכמויות שנהוג להביאם כמטען-יד של נוסע.
  2. משקאות ויינות: משקה חריף עד 1 ליטר, ויין עד 2 ליטר – לכל נכנס מגיל 18.
  3. תמרוקים כוהליים, עד רבע ליטר – לכל נכנס.
  4. טבק על כל צורותיו במשקל שאינו עולה על 250 גרם (לעניין סיגריות – עד 200 סיגריות שהן פקט אחד).
  5. חפצים אחרים שלא פורטו לעיל, שהובאו לשם שימוש עצמי או כמתנה לאדם אחר, שערכם אינו עולה על 200 דולר (ארה”ב) – לכל נכנס מגיל שנתיים ומעלה. במסגרת סכום זה ניתן להביא סוגי מזון שמשקלם הכולל הוא עד 3 ק”ג, בתנאי שמשקלו של כל סוג מזון לא יעלה על 1 ק”ג.
    הפטור הוא אישי לכל נכנס, ולכן לא ניתן לצרף זכויות של מספר נכנסים ולקבל פטור לגבי חפץ, שערכו מעל 200 דולר.
    אם ערכו של החפץ המיובא עולה על 200 דולר, לא ניתן לקבל פטור על 200 דולר  ולשלם מסים על ההפרש, אלא הנכנס יחוייב בתשלום המסים על ערכו המלא של חפץ כאמור.
  6. חפצים אחרים משומשים- כגון מצלמה, מצלמת וידאו, מחשב אישי, מחשב נייד, טלוויזיה, משקפת, תכשיטים אישיים, כלי נגינה, עגלת ילדים, אוהל אחד, ציוד מחנאות, ציוד ספורט, זוג אופניים ללא מנוע, וחפצים דומים ששימשו את הנוסע בחו”ל.

המסלול האדום

מעבר דרך מסלול זה מחייב הצהרה על כל החפצים שהביא עימו הנוסע. יש לעבור דרך המסלול האדום במקרים הבאים:

  1. כאמור, אם יש ספק מהו המסלול הנכון שיש לעבור בו, ההמלצה היא לעבור במסלול האדום.
  2. במקרה של חפצים, שלא צויינו במפורש ברשימות של המסלול הירוק.
  3. הבאת חפצים חדשים בסכומים העולים על 200 דולר.

חשוב לזכור– כי אם ישנם חפצים ששוויים מעל 200 דולר עמם יוצאים מישראל ובכוונתנו להחזירם לישראל, יש לדווח על כך לפקיד המכס באולם היוצאים, באמצעות טופס מכס מיוחד לכך. בכניסה לישראל יש להציג טופס זה בפני פקיד המכס על מנת שלא נחויב בתשלום מסים. כמו כן, על מנת להימנע מחלוקות באשר לשווי החפצים מומלץ לשמור את כל חשבוניות הרכישה, כדי שניתן יהיה להציגן בפני פקדי המכס. במקרים מסויימים, יש צורך לפנות לגורמים הרלוונטיים בבית מכס באמצעות עורך דין מומחה בתחום המכס על מנת לנסות לשכנע את הפקידים באשר לשווי, או להגיע להסדר פשרה.
עוד חשוב לזכור– אי הצהרה במסלול האדום על יבוא לישראל של חפצים בכמויות שלא פטורים ממסים הוא עבירה שבגינה ניתן לחייב בכפל מיסים, בקנס מנהלי ו/או בהעמדה לדין. כמו כן, רשאי המכס לחלט את המוצרים לטובת המדינה. במקרים של חילוט, רשות המכס נוהגת להציע לאדם שמידיו נתפסו המוצרים לשלם כופר כספי ולקבל לידו את המוצרים בחזרה. גם במקרים כאלה מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה בדיני המכס על מנת למזער עלויות כלכליות ולהימנע מחשיפה לאישומים פליליים ולהטלת עונשי מאסר.

רכישות באינטרנט

ביבוא אישי של טובין בדואר חבילות או באמצעות חברת בלדרות חלים הוראות אחרות. כיום, הדבר משמעותי במיוחד למי שרוכש טובין באמצעות האינטרנט. ביבוא כזה הנמען של הטובין חייב במתן הצהרה למכס.

  1. משלוח עד 75 דולר: משלוח המכיל טובין שערכם הכולל עד 75 דולר (לא כולל הובלה וביטוח אם הם מחושבים בנפרד מערך הטובין) פטור לחלוטין ממסי יבוא. הפטור אינו חל על מוצרי טבק, כוהל ומשקאות משכרים.
  2. משלוח עד 500 דולר: משלוח המכיל טובין שערכם הכולל 75-500 דולר (לא כולל הובלה וביטוח אם הם מחושבים בנפרד מערך הטובין) – פטור מתשלום מכס בלבד, אך חייב בתשלום מע”מ ומס קניה אם חל (מס קניה חל למשל ביבוא טלוויזיות או טלפונים סלולאריים). הפטור ממכס אינו חל על מוצרי טבק, כוהל ומשקאות משכרים.
  3. משלוח עד 1,000 דולר: במשלוח המכיל טובין שערכם 500-1000 דולר- חייבים בתשלום מע”מ וכן, במכס ובמס קנייה (אם חלים), על פי הקבוע בצו תעריף המכס. שיעור המס החל מחושב לפי ערך החבילה בתוספת דמי המשלוח והביטוח אם ישנם.
  4. משלוח מעל 1,000 דולר: במשלוח המכיל טובין שערכם מעל 1,000 דולר או במשלוח של טבק, סיגריות, כוהל, ומשקאות משכרים – חייבים בתשלום מע”מ וכן, במכס ובמס קנייה (אם חלים) כפי שמשולם על ידי יבואן שמייבא בייבוא מסחרי. שיעור המס החל מחושב לפי ערך החבילה בתוספת דמי המשלוח והביטוח אם ישנם.

חשוב לזכור– שתי חבילות או יותר שיישלחו מאותו ספק לאותו לקוח בהפרש של עד 72 שעות, ייחשבו כמשלוח אחד שפוצל, ומסי היבוא יחושבו לפי ערכם הכולל של כל הטובין יחד. על כן, מוצע לבצע רכישות בהפרשי זמן העולים על 72 שעות.

נושאים נוספים

פריטים שייבואם מותנה באישור הרשות המוסמכת

ישנם פריטים רבים, שייבואם מותנה בעמידה בקריטריונים הנקבעים מעת לעת ע”י הרשויות המוסמכות. כך למשל יבוא טלפון נייד מחייב אישור משרד התקשורת או קורקינט ממונע המחייב את אישור משרד התחבורה. לעתים יידרש גם אישור/רשיון יבוא פרטני. לפני היבוא, מומלץ לבדוק עם הרשות המוסמכת הרלוונטית את הקריטריונים התקפים וכן אם נדרש אישור/רשיון יבוא. ניתן להתייעץ עם משרדנו באשר למתן אישורים/רישיונות ליבוא.

 פריטים שייבואם אסור

בחקיקה הישראלית ישנם איסורים והגבלות על מוצרי יבוא שונים. להלן דוגמאות לפריטים, שייבואם אסור לחלוטין:
א. טובין שהם פרוצים או מגונים.
ב.זיופים וחיקויים של מטבעות ושל מסמכים.
ג. כרטיסים ודברי פרסומת להגרלה או להימור, שלא ניתן מראש היתר לעריכתם.
סכין, למעט אולר ולמעט סכין שנועדה לשמש במקצוע, במלאכה, בעסק, לצורכי בית, או למטרה כשרה אחרת.
ד. כלי ירייה דמוי עט, או דמוי אקדח הזנקה, או המופעל בגז, וכדומה.
ה. מכל גז מדמיע, שצורתו צורת כלי יריה.
ו. חומרי נפץ וחומרים מתלקחים, יצורים חיים כגון: נחשי צפע, וטובין מסוכנים דומים.
ז. טובין, שיש בהם כדי להסית לאלימות, לטרור או לגזענות.
ח. טובין, שיש בהם גילוי של הזדהות עם ארגון טרור או אהדה כלפיו.
ט. משחקים אסורים.
י. משבש מד מהירות לייזר.
יא. טובין, שהם כלים מן הסוג המשמש להכנת סם מסוכן או לצריכתו.

מכס יבוא מחו"ל

אודות המשרד

המידע המופיע באתר אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, וכן אינו מהווה טיפול משפטי ו/או תחליף לטיפול משפטי מקצועי או אחר. 
עו”ד (כלכלן) ירון חיים הוא עו”ד לדיני מיסים בתל אביב. משרד בוטיק המטפל בהיבטים אזרחיים ופליליים של דיני המיסים: מס הכנסה, מע”מ, מיסוי מקרקעין, מכס, מיסוי בינלאומי, ומיסוי מוניציפאלי, וכן בדיני הביטוח הלאומי. המשרד עוסק בייעוץ ובייצוג של נישומים-עצמאיים, שכירים, מעסיקים, ותאגידים- בכל שלבי הדיון- שומה, השגה, וערעורים לבתי המשפט. בנוסף, עוסק המשרד בלווי חשודים בהליכי חקירה במס הכנסה, מע”מ, הרשות לניירות ערך, הרשות לאיסור הלבנת הון, המוסד לביטוח לאומי, ויחידות החקירה בעבירות כלכליות של משטרת ישראל, וכן בייצוג בהליכי מעצר, טרום הגשת כתב אישום, בהליכים של המרת כתב אישום (כופר וקנסות מנהליים), והליכי גילוי מרצון, כמו גם בניהול תיקים פלילים בכל הערכאות המשפטיות.

שיתוף כתבה:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin

כתבות קשורות

קנס מנהלי במכס

קנס מנהלי במכס – קיבלתם קנס מנהלי משלטונות המכס ? במאמר סקרנו את דרכי הטיפול בקנס על מנת להימנע מחיובים מיותרים והסתבכות עם המכס. מומלץ לפנות לטיפול משרדנו.

קרא עוד »

מיסוי שוק הקריפטו

מיסוי שוק הקריפטו נעשה כיום בהתאם לעמדת רשות המיסים שבאה לידי ביטוי בחוזרים מטעמה. עם זאת אנו סבורים כי יש מקום לאתגר את עמדת הרשות באמצעות עקרון המימוש.

קרא עוד »

יש לך שאלה? צריך ייעוץ משפטי? בוא נדבר