עורך דין מיסים

יבוא אישי של רכבים- מכס ותקינה והממשק בין רשות המיסים ובין משרד התחבורה

רכישת רכב הינה במקרים רבים העסקה השנייה בהיקפה הכלכלי של הצרכן בישראל, לאחר עסקה לרכישת דירה. בשוק בישראלי קיימים מספר גדול של כלי רכב ומותגים ממרבית יצרני הרכב בעולם המוצעים לציבור על ידי יבואני הרכב המסחריים. עם זאת, שוק הרכב בישראל מתאפיין בריכוזיות רבה שמקורה בעובדה שייצוג בישראל של מותג מסוים נעשה על ידי יבואן רשמי אחד.
על כן, ראתה מדינת ישראל צורך במתן אפשרות ליבוא אישי של רכבים לשם הגדלת התחרותיות בשוק הרכב. היבוא האישי הוסדר בצו יבוא חופשי, תשס”ט 2008- לפיו יחיד רשאי לייבא רכב ביבוא אישי ובתנאי שהוא אינו עוסק מורשה, והרכב מיועד לצרכים אישיים-משפחתיים ולא לצרכים עסקיים לרבות מתן שירותים.
הדין מבחין בין יבוא אישי של דגמי רכב שאושרו ביבוא סדיר לישראל, ובין דגמים שאינם מיובאים לישראל ביבוא הסדיר על ידי יבואן רשמי. במצב שבו מיובא דגם שאינו מיובא ביבוא סדיר נדרש להציג בפני המכס רישיון-יבוא שהונפק על ידי משרד התחבורה ועמידה בנוהלי התקינה של המשרד.
המדובר בהליך בירוקרטי ארוך מול המכס ומשרד התחבורה הכולל שלבים רבים אותם יש לבצע בטרם קניית הרכב, וכן לאחר הגעת הרכב לארץ בטרם שחרורו מהמכס ולאחריו. תהליך כזה אינו פשוט, ולעיתים הוא עשוי להסתבך באופן המייקר מאוד את הליך היבוא האישי. פנייה לייעוץ משפטי ולווי התהליך על ידי עורך דין מומחה בדיני המכס והתקינה של משרד התחבורה עשוי למנוע הסתבכויות, לפשט את ההליך ולהוזילו.

עורך דין מיסים
עורך דין מיסים

כך למשל במקרה שטופל לאחרונה על ידי משרדנו בקש היבואן לייבא ביבוא אישי רכב מסוג Yamaha Viking 700  ששה מושבים. הרכב הגיע לארץ באוגוסט 2015, אך לא שוחרר במשך חודשים רבים על ידי בית המכס בנמל חיפה. רק לאחר פניית היבואן למשרדנו הסתבר כי המכס קבל הוראה מראש תחום תקינה במשרד התחבורה שלא לשחרר את הרכב מהנמל בטענה שהמדובר ברכב שטח שאסור ביבוא אישי לישראל.
בירור משפטי שערך משרדנו נמצא כי בניגוד לטענתו של ראש תחום תקינה במשרד התחבורה צו יבוא חופשי אינו אוסר לייבא לישראל רכבי שטח מהסוג המבוקש. פנייה מסודרת ומפורטת של משרדנו אל מחלקת הייעוץ המשפטי של משרד התחבורה הובילה את המשרד למסקנה המתבקשת מהוראות הדין הרלוונטי כי יבוא אישי של רכב שטח אינו מחייב בדרישה כלשהי על פי צו יבוא חופשי. אולם, משרד התחבורה ואגף המכס המשיכו לעמוד בסירובם לשחרר את הרכב מהנמל בטענה כי שתקנות התעבורה, התשכ”א-1961 מגדירות “רכב שטח”, בין היתר, כ”מיועד לפי מבנהו להסעת נהג ועד שלושה נוסעים”, בעוד הרכב נשוא הרשימון מיועד להסעת נהג וחמישה נוסעים.
בפנייה לגורמים בכירים במשרד התחבורה, בין היתר, מנכ”לית המשרד והיועצת המשפטית, השיב משרדנו כי ההגדרה בתקנות התעבורה אינה נוגעת לשאלת חוקיות היבוא וכי בפועל היבואנים המסחריים מייבאים רכבי שטח עם 6 מושבים, תוך ביצוע התאמות לתקינה הישראלית.
התשובה של משרדנו התקבלה על ידי אותם גורמים בכירים במשרד התחבורה ולאחר חודשים ארוכים שבהם המתין הרכב בנמל חיפה, יצאה הוראה סופית מאותם גורמים למכס לשחרר את הרכב באופן מיידי.
מקרה זה, ורבים אחרים המטופלים על ידי משרדנו, ממחיש שלא די להסתייע בעמיל מכס בהליך יבוא של רכב לישראל, בעיקר שהמדובר בדגם שאינו מיובא ביבוא סדיר לישראל. לצד היכרות עם פרטי המכס ותערפי המכס, נדרשת מומחיות בדינים המסדרים את התקינה של רכבים בארץ ובנוהלי משרד התחבורה, וכן במשפט מינהלי. פנייה לייעוץ וללווי משפטי של משרדנו חסכה ליבואן עוגמת נפש רבה לרבות את הצורך להשיב את הרכב חזרה לארה”ב. כך בתחום היבוא האישי של רכבים, וכך ביבוא טובין אחרים המחייבים הכירות מעמיקה וידע רב בדיני התקינה בישראל, וגם כאשר המדובר ביבוא מסחרי.מכס ותקינה

אודות המשרד

המידע המופיע באתר אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, וכן אינו מהווה טיפול משפטי ו/או תחליף לטיפול משפטי מקצועי או אחר. 
עו”ד (כלכלן) ירון חיים הוא עו”ד לדיני מיסים בתל אביב. משרד בוטיק המטפל בהיבטים אזרחיים ופליליים של דיני המיסים: מס הכנסה, מע”מ, מיסוי מקרקעין, מכס, מיסוי בינלאומי, ומיסוי מוניציפאלי, וכן בדיני הביטוח הלאומי. המשרד עוסק בייעוץ ובייצוג של נישומים-עצמאיים, שכירים, מעסיקים, ותאגידים- בכל שלבי הדיון- שומה, השגה, וערעורים לבתי המשפט. בנוסף, עוסק המשרד בלווי חשודים בהליכי חקירה במס הכנסה, מע”מ, הרשות לניירות ערך, הרשות לאיסור הלבנת הון, המוסד לביטוח לאומי, ויחידות החקירה בעבירות כלכליות של משטרת ישראל, וכן בייצוג בהליכי מעצר, טרום הגשת כתב אישום, בהליכים של המרת כתב אישום (כופר וקנסות מנהליים), והליכי גילוי מרצון, כמו גם בניהול תיקים פלילים בכל הערכאות המשפטיות.

שיתוף כתבה:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin

כתבות קשורות

קנס מנהלי במכס

קנס מנהלי במכס – קיבלתם קנס מנהלי משלטונות המכס ? במאמר סקרנו את דרכי הטיפול בקנס על מנת להימנע מחיובים מיותרים והסתבכות עם המכס. מומלץ לפנות לטיפול משרדנו.

קרא עוד »

מיסוי שוק הקריפטו

מיסוי שוק הקריפטו נעשה כיום בהתאם לעמדת רשות המיסים שבאה לידי ביטוי בחוזרים מטעמה. עם זאת אנו סבורים כי יש מקום לאתגר את עמדת הרשות באמצעות עקרון המימוש.

קרא עוד »

יש לך שאלה? צריך ייעוץ משפטי? בוא נדבר