ישראל-ארה”ב: הסכם להחלפת מידע בין רשויות המס

כחלק ממאבקו של ממשל אובמה במעלימי מס אמריקאים, נחקק בקונגרס  בשנת 2010 ה- Foreign Account Tax Compliance Act (להלן:“חוק הפטקא”), אשר מטרתו למנוע התחמקות מתשלום מס על ידי אמריקאים- אזרחי ארצות הברית, תושבי ארצות הברית, בעלי “Green Card”, או ישות משפטית שלאמריקאים יש בה החזקה מהותית – המנהלים חשבונות פיננסיים מחוץ לארה”ב. בין היתר, נקבעו בחוק הפטקא מודלים להסכמים בין מדינתיים לפיהם רשות המיסים במדינה זרה תעביר לרשות המיסים בארה”ב (ה-IRS) את המדע אודות החשבונות שתאסוף בתחומיה.
ביום 30.6.14 חתמה מדינת ישראל עם ארה”ב על הסכם בדבר שיפור ציות מס בינלאומי ויישום חוק הפקטא (להלן: “הסכם הפטקא”). בהסכם התחייבה ישראל לחייב את הגופים הפיננסיים בתחומיה לבצע בדיקות נאותות לחשבונות המתנהלים אצלם, לאסוף מידע אודות בעלי חשבון אמריקאים ולהעביר את המידע לרשות המסים בישראל, על מנת שזו תעבירו לרשויות המס בארה”ב. במקביל נקבע, כי רשות המסים בישראל תקבל מידע אודות תושבי ישראל בעלי חשבונות פיננסיים בארה”ב, וזאת לשם חיובם במס בישראל בהתאם לשיטת המיסוי הפרסונלי הנהוגה בישראל מאז שנת 2003 (תיקון מס’ 132 לפקודת מס הכנסה).
בתחילה נקבע בהסכם הפקטא כי המועד הראשון להעברת המידע לארה”ב הוא 30.9.15. אולם לאור מורכבות הליכי החקיקה שנדרש לבצע בישראל, הודיע מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר על דחיית המועד הראשון להעברת המידע ליום 30.9.16.
לקראת מועד, חתמה מדינת ישראל עם ארה”ב ביום 23.3.2016 על הסכם Competent Authority Agreements (להלן: “הסכם רשויות מוסמכות”).
הסכם הרשויות המוסמכות מסדיר את אופן יישום הסכם ה- FATCA על ידי קביעת הנהלים להחלפת המידע, לרבות רישום המוסדות הפיננסיים, עיתוי ופורמט העברת המידע, כללי אכיפה, ושמירה על סודיות המידע ואבטחתו.
במקביל הודיע משרד האוצר לאחרונה כי מקדם בימים אלה הצעת חוק ממשלתית אשר תאפשר את יישום ההסדר המעוגן בהסכם הפקטא.
חשוב לציין, כי מפניות של לקוחות ישראלים השוהים בארה”ב וכן של אזרחי ארה”ב השוהים בארץ למשרדנו, אנו למדים כי הבנקים הגדולים בארץ כבר התחילו ליישם את חובות הדיווח ומחייבים את מי שמנהל חשבונות פיננסים בתחומי מדינת ישראל, להגיש טופס W9 או טופס W8 מתאים,  וכן הצהרה הכוללת חתימה על טופס ויתור סודיות. משמעות הדבר, כי כבר עתה מומלץ לישראלים השוהים בארה”ב ולאזרחי ארה”ב השוהים בישראל לפנות למשרדנו לשם קבלת ייעוץ משפטי וחשבונאי מתאים בטרם החתימה על הדיווחים הנ”ל, כמו גם באשר לניהול הליך של גילוי מרצון בישראל תוך נטרול הסיכון לחשיפה פלילית בארץ.

  • לקריאת נוסח הסכם הפקטא באנגלית לחץ כאן.
  • לקריאת נוסח נספח 1 להסכם הפקטא באנגלית לחץ כאן.
  • לקריאת נוסח נספח 2 להסכם הפקטא באנגלית לחץ כאן.
  • להודעת מינהל הכנסות המדינה על דחיית המועד להעברת המידע לארה”ב ליום 30.9.16 לחץ כאן. 

The announcement of the Israel Tax Authority from April 10th, 2016:

On June 30th 2014 the Government of Israel and the Government of the United States signed an agreement to improve international enforcement of taxes and for implementing provisions of Foreign Accounts Tax Compliance Act (FATCA).

The agreement regulates the exchange of information to the IRS (the U.S. Internal Revenue Service) via the Israeli Tax Authority, which will receive information from Israeli financial institutions. The information relayed will include details on Israeli financial accounts held by U.S. citizens and residents, Green Card holders, or legal entities consisting of material American holdings. Additionally, the agreement enables the IRS to report on revenue from accounts held in U.S. financial bodies by residents of Israel.

In order to establish the FATCA agreement, On March 23th 2016, the Government of Israel and the Government of the United States (“The Competent Authorities”) signed on Competent Authority Agreements (“CAA”).

The CAA establish the procedures for the automatic exchange obligation, which include reporting by the Israeli financial institutions, time and manner the exchange of information, remediation and enforcement, confidentiality and data safeguards. חשבון בארץ אזרח ארה"ב או אזרח ישראלי

אודות המשרד

המידע המופיע באתר אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, וכן אינו מהווה טיפול משפטי ו/או תחליף לטיפול משפטי מקצועי או אחר. 
עו”ד (כלכלן) ירון חיים הוא עו”ד לדיני מיסים בתל אביב. משרד בוטיק המטפל בהיבטים אזרחיים ופליליים של דיני המיסים: מס הכנסה, מע”מ, מיסוי מקרקעין, מכס, מיסוי בינלאומי, ומיסוי מוניציפאלי, וכן בדיני הביטוח הלאומי. המשרד עוסק בייעוץ ובייצוג של נישומים-עצמאיים, שכירים, מעסיקים, ותאגידים- בכל שלבי הדיון- שומה, השגה, וערעורים לבתי המשפט. בנוסף, עוסק המשרד בלווי חשודים בהליכי חקירה במס הכנסה, מע”מ, הרשות לניירות ערך, הרשות לאיסור הלבנת הון, המוסד לביטוח לאומי, ויחידות החקירה בעבירות כלכליות של משטרת ישראל, וכן בייצוג בהליכי מעצר, טרום הגשת כתב אישום, בהליכים של המרת כתב אישום (כופר וקנסות מנהליים), והליכי גילוי מרצון, כמו גם בניהול תיקים פלילים בכל הערכאות המשפטיות.

שיתוף כתבה:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin

כתבות קשורות

קנס מנהלי במכס

קנס מנהלי במכס – קיבלתם קנס מנהלי משלטונות המכס ? במאמר סקרנו את דרכי הטיפול בקנס על מנת להימנע מחיובים מיותרים והסתבכות עם המכס. מומלץ לפנות לטיפול משרדנו.

קרא עוד »

מיסוי שוק הקריפטו

מיסוי שוק הקריפטו נעשה כיום בהתאם לעמדת רשות המיסים שבאה לידי ביטוי בחוזרים מטעמה. עם זאת אנו סבורים כי יש מקום לאתגר את עמדת הרשות באמצעות עקרון המימוש.

קרא עוד »

יש לך שאלה? צריך ייעוץ משפטי? בוא נדבר