קנס מנהלי במכס

קנס מנהלי במכס

קנס מנהלי במכס הוא סנקציה נוספת שעשויים שלטונות המכס להטיל על ישראלים השבים מחו”ל. בעבר, הצגנו באתר המשרד את מדריך מכס לתייר הישראלי ולרוכשים באינטרנט וכן את ההוראות לגבי חילוט והחרמה של טובין על ידי המכס.

במאמר זה נעסוק בקנס המנהלי.

הסמכות להטיל קנס מנהלי נקבעה בחוק העבירות המנהליות הנוקט בטכניקה של המרת עבירות פליליות לעבירות מנהליות שחובת תשלום קנס בצדן.  החוק קובע רשימה של חוקים שעבירה לפיהם תהווה עבירה מנהלית, בין היתר, פקודת המכס.

ביחס לעבירות אלה מסדיר סעיף 8 לחוק את האפשרות להטיל קנס מנהלי קצוב על אדם שנמצא יסוד סביר שעבר את העבירה.

בהתאם להסדר שבחוק העבירות המנהליות, כל עבירה מנהלית נובעת מעבירה פלילית. ואולם, לגבי אותן עבירות הנכנסות בגדר “עבירה מנהלית”, דרך המלך שמתווה החוק היא של טיפול באמצעות סנקציות מנהליות-אזרחיות. החוק קובע כי כאשר שולם הקנס המנהלי כופרה העבירה (סעיף 23 לחוק). כלומר, בניגוד לתוצאתו של הליך פלילי המסתיים בהרשעה, תשלום הקנס לפי חוק העבירות המנהליות מכפר את העבירה ואינו גורר אחריו רישום פלילי.

משקיבל הנקנס לידיו את הודעת הקנס, באפשרותו לבחור באחת משלוש אפשרויות:

  1. לשלם את הקנס.
  2. לבקש את ביטול הקנס (סעיף 8א לחוק).
  3. לבקש להישפט בגין העבירה (סעיף 8(ג) לחוק).

מומלץ להתייעץ עם משרד שמומחה לדיני המכס והעבירות המנהליות בטרם קבלת החלטה באיזו מבין האפשרויות לבחור. זאת, גם כאשר הנטייה היא לשלם את הקנס ו”לגמור עניין”, משום שחשוב לבדוק את תחשיב הקנס המנהלי ולבחון אם נפלו בו טעויות. כאשר ההתלבטות היא בין שתי האפשרויות האחרות, ההתייעצות עם מומחה לדיני המכס והעבירות המנהליות היא קריטית, ומומלץ לנהל את ההליכים באמצעות עורך דין מומחה בתחומים אלה.

סעיף 8א לחוק קובע כי הנקנס רשאי להגיש למכס בקשה לביטול הקנס המנהלי בתוך 30 ימים מיום שהומצאה לו. המכס מוסמך לבטל את הקנס המנהלי אם נמצא כי העבירה לא נעברה או שהיא לא נעברה בידי הנקנס; או במצב שבו מסתבר כי נסיבות המקרה בכללותן אינן מתאימות להמשך קיום ההליכים. המכס ייתן החלטה בבקשה בתוך זמן סביר.

סעיף 8(ג) לחוק קובע כי נקנס רשאי להודיע בכתב למכס כי ברצונו להישפט על העבירה וזאת תוך 30 ימים לאחר שהומצאה לו ההודעה על הטלת הקנס המנהלי.

סעיף 13 לחוק קובע כי לאחר שהנקנס הודיע שברצונו להישפט על העבירה, יוגש כתב אישום לבית המשפט. עם זאת עדיין התובע בבית המכס רשאי שלא להגיש כתב אישום, אם ראה שלא לעשות כן, מטעמים מיוחדים שיירשמו.

חשוב לציין, כי בקשה לביטול הקנס לא מונעת את האפשרות לבקש להישפט אם בקשת הביטול נדחית. סעיף 8א(ה) לחוק מאפשר לנקנס להודיע למכס כי ברצונו להישפט על העבירה בתוך 30 ימים ממועד המצאת ההחלטה על דחיית בקשת הביטול.

משרדנו מתמחה בדיני המכס והעבירות המנהליות עם ניסיון רב והצלחות מוכחות בקנסות מנהליים ונשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה .

אודות המשרד

המידע המופיע באתר אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, וכן אינו מהווה טיפול משפטי ו/או תחליף לטיפול משפטי מקצועי או אחר. 
עו”ד (כלכלן) ירון חיים הוא עו”ד לדיני מיסים בתל אביב. משרד בוטיק המטפל בהיבטים אזרחיים ופליליים של דיני המיסים: מס הכנסה, מע”מ, מיסוי מקרקעין, מכס, מיסוי בינלאומי, ומיסוי מוניציפאלי, וכן בדיני הביטוח הלאומי. המשרד עוסק בייעוץ ובייצוג של נישומים-עצמאיים, שכירים, מעסיקים, ותאגידים- בכל שלבי הדיון- שומה, השגה, וערעורים לבתי המשפט. בנוסף, עוסק המשרד בלווי חשודים בהליכי חקירה במס הכנסה, מע”מ, הרשות לניירות ערך, הרשות לאיסור הלבנת הון, המוסד לביטוח לאומי, ויחידות החקירה בעבירות כלכליות של משטרת ישראל, וכן בייצוג בהליכי מעצר, טרום הגשת כתב אישום, בהליכים של המרת כתב אישום (כופר וקנסות מנהליים), והליכי גילוי מרצון, כמו גם בניהול תיקים פלילים בכל הערכאות המשפטיות.

שיתוף כתבה:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin

כתבות קשורות

קנס מנהלי במכס

קנס מנהלי במכס – קיבלתם קנס מנהלי משלטונות המכס ? במאמר סקרנו את דרכי הטיפול בקנס על מנת להימנע מחיובים מיותרים והסתבכות עם המכס. מומלץ לפנות לטיפול משרדנו.

קרא עוד »

מיסוי שוק הקריפטו

מיסוי שוק הקריפטו נעשה כיום בהתאם לעמדת רשות המיסים שבאה לידי ביטוי בחוזרים מטעמה. עם זאת אנו סבורים כי יש מקום לאתגר את עמדת הרשות באמצעות עקרון המימוש.

קרא עוד »

יש לך שאלה? צריך ייעוץ משפטי? בוא נדבר